Πέμπτη 7 Μαΐου 2009

Suma για την δεύτερη εκπομπή

Είναι πολύ χρήσιμο να βγάζουμε συμπεράσματα από κάθε εκπομπή ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε στο ουσιαστικό πρόβλημα και να καταλήξουμε σε γενικές γραμμές που πρέπει να συζητήσουμε πάλι πιο συγκεκριμένα. Στην τελευταία εκπομπή προσπαθήσαμε να αρχίσουμε μια συζήτηση για την βουλή των εφήβων. Αρχίζουμε από την απήχηση των απόψεων των μαθητών που συμμετέχουν στη διαδικασία της βουλής των εφήβων (θα την λέμε από δω και πέρα βτε για να μην μπλέξουμε τα μπούτια μας).
  • Πιστεύουμε πως η "συμμετοχή στα κοινά και η μύηση στις πρακτικές της δημοκρατίας", όπως γράφει το site της βτε αναφερόμενο στους σκοπούς της διαδικασίας αυτής, δεν καλλιεργείται σε χώρους ξένους και απόμακρους για τους μαθητές, όπως είναι η βουλή των ελλήνων. Αυτό επειδή οι μαθητές βρίσκονται τη μισή μέχρι τώρα ζωή τους στο προάυλιο και στις αίθουσες. Είναι λοιπόν απαραίτητο να μετατοπίσουμε την ευθύνη στο σχολείο. Όταν γίνεται το μάθημα με ίσους όρους για τον μαθητή και τον καθηγητή, όταν η θέση του καθηγητή δεν καπελώνει τη θέση του μαθητή, όταν στο μάθημα και στις διαδικασίες αξιολόγισής μας συμμετέχουμε και εμείς με ισότιμη συζήτηση μεταξύ καθηγητή και μαθητή (και όχι να το παίζει ο καθηγητής γκουρού της υπόθεσης), τότε είναι που διαμορφώνεται η δημοκρατική συνείδηση και η συμμετοχή στα κοινά. Διότι η συμμετοχή στα κοινά αρχίζει πρώτα απ' όλα από έναν μαθητή με την αμφισβήτηση του ίδιου του τρόπου διδιασκαλίας ενός μαθήματος και περιλαμβάνει τις δικές του ιδέες για να γίνει ο ίδιος τρόπος διαδασκαλίας καλύτερος.
  • Η δημιουργική συμμετοχή στα κοινά και όχι απλώς η εικονική συμμετοχή (όπως αυτή της βτε) δίνει στους μαθητές το ενδιαφέρον για να συμμετέχουν στη διαμόρφωση όσων συμβαίνουν στο σχολείο και, όπως λέει η κα Έφη Καλαμάρα στο ένθετο "παιδεία και κοινωνία" (μπορείς να το βρεις το άρθρο της εδώ) "εκδηλώνουν αυταπάρνηση, ευαισθησία, πνέυμα δημιουργικότητας και αλληλεγγύης". Ετσι λοιπόν καταλαβαίνουμε ότι οι στόχοι της βουλής των εφήβων μπορούν καθημερινά να διαμορφωθούν στο σχολείο.
  • Είναι προτιμότερο λοιπόν να καταργηθεί ο θεσμός της βουλής των εφήβων και να δούμε το σχολείο μέσα από μία πιο δημιουργική ματιά, που θα δώσει τη ευκαιρία στους μαθητές να ακουστούν πολύ περισσότερο απ' όσο ακούγονται στη βτε. Πρέπει να γίνει αλλαγή αρχίζοντας από κάτω προς τα πάνω, δηλαδή από κάθε σχολείο ξεχωριστά. Όσο υπάρχει η βτε, είναι απαραίτητο να δημοσιοποιούνται οι απόψεις των μαθητών και να σχολιάζονται από τους διοργανωτές και απ' όσους εμπλέκονται στη διαδικασία της εκπαίδευσης, κάτι που δεν γίνεται ως τώρα.
  • Ως αναφορά στο καινούργιο blog του υπουργείου παιδείας «Με αφορά» (www.meafora.gr), ίσως να ήταν λίγο επιπόλαιο που το καταδικάσαμε από την αρχή. Όσο και να υποπτευόμαστε τη συνέχεια του, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να γίνει αυτό το blog αφορμή για καινούργιες αλλαγές στην παιδεία. Ό, τι και να γίνει στα υπουργεία, μπορεί αυτό το blog να γίνει αφορμή συζήτησης στα ίδια τα σχολεία για τα θέματα που δημοσιεύονται. Πιστεύουμε ότι η αλλαγή μπορεί να ξεκινήσει από τα σχολεία, από τη συνειδητοποιημένη σκέψη των μαθητών που θα οδηγεί στη συνειδητοποιημένη πράξη, αλλά ταυτόχρονα από την απρόβλεπτη δημιουργική στάση των μαθητών απέναντι στο θεσμό του σχολείου. Έτσι, ακόμα και αν το blog αυτό δεν αξιοποιηθεί από την κυβέρνηση όπως πρέπει, μπορούμε να είμαστε εμείς οι πρώτοι που θα το αξιοποιήσουμε πρώτοι για να κάνουμε πιο συνειδητή την πράξη μας, πιο συστηματική τη συζήτηση μέσα στην τάξη, πιο ουσιαστικές τις συνελεύσεις και να απαιτήσουμε από το ίδιο μας το σχολείο πρώτα απ’ όλα, να ακούει και να λαμβάνει υπ ‘οψιν της σε μεγάλο βαθμό τη δικιά μας φωνή.

1 σχόλιο:

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Μ' έβγαλε ο δρόμος από 'δω. Χάρηκα που σας βρήκα.( Εντάξει, δε με πέτυχε η γροθιά:-) )
Καλή συνέχεια.